Karateristik Perolehan Gaya Dorong Power Steering Pada Sistem Kemudi Kendaraan

Wendy Wijaya, Joni Dewanto




Abstract


Power steering is a hydraulic equipment to make the steering system lighten. With power steering, the characteristic of ordinary steering system is change. This characteristic will be made as an object of study to developed this system in the future
Gain in force characteristic of the system at constant speed revolution of pump is found by laboratory experimentally. This experiment shows that gain in force is increase exponentially to the torsion at the steering wheel. The time to reach this maximum force is increase also, but due to hydraulic losses the percentage of gain in force is decrease when the torsion bigger


Abstract in Bahasa Indonesia :

Power steering merupakan peralatan hidrolik untuk meringankan sistem kemudi. Dengan powersteering karakteristik sistem kemudi biasa (mekanik) menjadi berubah. Karakteristik dari system kemudi dengan power steering ini akan dijadikan sebagai bahan studi untuk pengembangan lebih lanjut.
Uji laboratorium yang dilakukan adalah untuk mendapatkan karakteristik perolehan gaya dorong pada putaran pompa yang tetap. Hasil pengujian menunjukkan bahwa perolehan gaya dengan power steering meningkat secara eksponensial terhadap torsi yang diberikan pada roda kemudi. Waktu pencapaian gaya maksimum juga meningkat, akan tetapi persen perolehan gayanya menurun ketika torsi roda kemudi lebih besar karena adanya rugi-rugi hidrolik.

Kata kunci: power steering, pengatur kemudi.


Keywords


power steering, steering control.

Full Text: PDF

The Journal is published by The Institute of Research & Community Outreach - Petra Christian University. It available online supported by Directorate General of Higher Education - Ministry of National Education - Republic of Indonesia.

©All right reserved 2016.Jurnal Teknik Mesin, ISSN: 1410-9867

hit counter
View My Stats




Copyright © Research Center Web-Dev Team